Top 5 - Bedste film 2020

Filmbucketlist giver jer de 5 bedste film i 2020.

Listen er lavet ud fra de højst rangeret film anmeldt på siden i år.

Jeg må indrømme at det kommer MEGET bag på mig at hele 3 ud af 5 film på listen er Danske. Det er sjældent at der udkommer så mange gode danske film på ét år. Meget imponerende og lovende for dansk film. Da der ikke er udkommet særligt mange film i år, er det også bevidst at listen kun er på 5 film. Der er naturligvis udkommet andre gode film i år, dette er blot vores top 5.

Forside billede kilde: © Nordisk Film

Retfærdighedens ryttere

4.5/5

Instruktør: Anders Thomas Jensen

Medvirkende: Nikolaj Lie Kaas, Mads Mikkelsen, Lars Brygmann, Nicolas Bro

Genre: Komedie, Drama

Spilletid: 2t

Resume

Soldaten, Markus må vende hjem fra krig for at tage sig af sin datter, da hans kone dør i en mystisk tog ulykke. Statistik nørden, Otto, som også var om bord på toget mener ikke der er tale om en ulykke og går derfor sammen med hans to computernørdede venner Lennart og Emmenthaler om at finde beviser på hvad der i virkeligheden skete. Da politiet ikke vil lytte til dem går de i stedet til Markus, som er fast besluttet på at gå ud på et retfærdighedstogt.

Læs min anmeldelse af filmen her.

Soul

4/5

Instruktør: Pete Docter

Medvirkende original tale: Graham Norton, Richard Ayoade, Jamie Foxx, Tina Fey

Dansk tale: Nikolaj Lie Kaas, Melvin Kakooza, Nicolaj Kopernikus, Betty Glosted

Genre: Komedie, Animation

Spilletid: 1t og 40 min

Resume

Musiklæreren Joe Gardner får sit livs chance for at spille på byens bedst jazzklub. Men et enkelt fejltrin fører ham fra New Yorks gader til “Før-livet” er særligt sted, hvor nye sjæle får deres personligheder, før deres luv på jorden starter. Fast besluttet på at vende tilbage til livet, finder Joe sammen med en sjæl, der aldrig har forstået, hvorfor livet på jorden er noget man kan ønske sig. Joe prøver desperat på at vise, hvorfor livet er værd at leve og finder undervejs svarende på nogle af livets allervigtigste spørgsmål.

Læs min anmeldelse af filmen her.

Druk

4/5

Instruktør: Thomas Vinterberg

Medvirkende: Mads Mikkelsen, Lars Ranthe, Magnus Millang, Thomas Bo Larsen

Genre: Komedie, Drama

Spilletid: 1t og 57 mint

Resume

Fire gymnasielærere og venner beslutter sig for, at teste en teori om, at mennesket er født med en halv promille for lidt. Teorien lyder, at alkohol i blodet åbner sindet for omverdenen og får kreativiteten til at stige. Resultatet er opsigtsvækkende. Både undervisningen og resultaterne løfter sig, og vennerne begynder for alvor at mærke livet igen. I takt med, at genstandene ryger indenbords, skrider eksperimentet fremad for nogen, og af sporet for andre. Det bliver tydeligt, at alkohol kan skabe store resultater, men også at den slags vovemod kan have konsekvenser.

Læs min anmeldelse af filmen her.

Little Women

4.5/5

Instruktør: Greta Gerwig

Medvirkende: Saoirse Ronan, Timothée Chalamet, Emma Watson, Laura Dern

Genre: Drama,

Spilletid: 2t og 15 min

Resume

En søskendeflok på fire er opdraget til at klare sig selv i livet og drømmer alle om at leve livet på deres helt egen måde. På trods af deres forskelligheder står de hinanden meget nær og har alle kunsteriske aspirationer. Men det er ikke nemt at finde sin vej gennem karrieren, når man er kvinde og fattig.

Læs min anmeldelse af filmen her.

Undtagelsen

4/5

Instruktør: Jesper W. Nielsen

Medvirkende: Danica Curcic, Sidse Babett Knudsen, Amanda Collin, Lene Maria Christensen

Genre: Thriller

Spilletid: 1t og 57 min

Resume

Iben, Malene, Anne-Lise og Camilla er fire kvinder, der arbejder sammen i en hverdag præget af magtkampe, hvisken og alliancer. Da Iben og Malene begge modtager dødstrusler, mistænker de i første omgang en serbisk krigsforbryder, som de skriver artikler om. Men da en sag om mobning på kontoret eskalerer, begynder de langsomt at overveje, om ondskaben kunne komme fra dem selv?

– © 2020 SF STUDIOS DANMARK

Læs min anmeldelse af filmen her.

Har vi glemt din yndlings film fra i år? Eller har du forslag til up-coming bucketlists?