Anmeldelse af TENET

TENET

★★★★★

2020

Instruktør: Christopher Nolan

Medvirkende: John David Washington, Robert Pattinson, Michael Caine

Resume

I en verden fyldt med international spionage, bliver en CIA agent rekrutterede af en mystisk organisation kaldt Tenet til at deltage i en global mission der udfolder sig ud over realtid. Missionen er at forhindre 3. Verdens krig. CIA agenten, vores protagonist, må lære at mestre “time inversion” for at bekæmpe den største trussel menneskeheden nogensinde har mødt.

Tenet er en visuelt mirakuløst action spækket film. Endnu engang gør Nolan, hvad han gør bedst – han får sine seere til at sidde og samle et puslespil under og efter filmen. Det kan virke fuldstændigt uoverkommeligt, men også virkelig betagende. Det er svært at bedømme sådan en film efter kun at have set den en gang. Jeg er sikker på at Tenet er en af de film, man skal se flere gange, før man får det hele med. Plottwistet er en smugle nemmere at regne ud end det plejer at være i hans film. Jeg elsker til gengæld at der er ting, som ikke bliver afgjort, men derimod er op til seeren at fortolke.

© 2020 Warner Bros. Pictures

Skuespillet i Tenet er imponerende. John David Washington spiller fortræffeligt i rollen som protagonisten. Protagonisten? Ja, vi får aldrig noget navn på ham, for det er simpelthen ikke nødvendigt for historien. Det er ikke ham, men missionen om at redde menneskeheden filmen handler om. At se Robert Pattinson i rollen som Neil er noget helt nyt og spændende. Det er en langt mere seriøs rolle end dem vi før har set ham i. Jeg kan kun spørger: hvorfor har vi ikke set ham i sådan en rolle før? Waow. Det vil vi gerne se mere af. Nu glæder jeg mig endnu mere til at se ham i rollen, som Batman. Desværre virker Elizabeth Debicki rolle, som Kat lettere ligegyldig. Selfølgelig er der ting hun er bestemt til at skulle gøre, men hun bliver aldrig ligeså stor en del af holdet, som de mandlige karakterer. Nolan bruger igen kvinden, som et objekt man skal se på og ikke som en vigtig rolle i filmen.

Der skal en analyse af filmen til før jeg kan gå i dybden med skuespillet og særligt rollerne, uden at spoile filmen for meget. Én ting er dog sikkert at skulle spille med i en film, hvor de visuelle effekter fylder så meget, som de gør i denne film, kan umuligt gøre det nemt for skuespillerne. De klare det til gengæld virkelig godt.

© 2020 Warner Bros. Pictures

Visuelt kan jeg intet dårligt sige om filmen. Det er fuldstændigt betagende hvad de har opnået med denne film.

En sjov detalje er at Tenet er filmet i syv lande. Heraf er et af dem Danmark.

I starten af filmen er Protagonisten isoleret i en vindmølle, hvor han
forbereder sig på sit næste træk og venter på at opdage, hvad det næste vil blive. Både de udendørs og indvendige optagelser er skudt på locations i en ægte vindmølle på en vindemøllefarm i Østersøen ud for Danmarks kyst.

‘Don’t try to understand it. Feel it.’

Tenet er i den grad en af de film, hvor seerne kommer til at dele sig i to grupper. Dem der elsker den og dem der hader den. Selv er jeg splittet. Filmen har sine gyldne øjeblikke og er i den grad gennemarbejdet. Dog mener jeg at Tenet har en tildens til at blive langtrukkent og tung. Sammen med den komplicerede historie kan det være svært, som seer at holde fast i filmens fortælling fra start til slut. Jeg tildeler filmen 3 ud af 5 stjerner, for dens originalitet, visuelle effekter og skuespil.

3 tanker om “Anmeldelse af TENET”

1. Skal du se den flere gange? Ligger også på 3.5 stjerne ud af 5 men tror det bliver til en 4 stjerner på anden visning.

Vanvittig film ellers, man bliver nærmest blæst væk af dens lyd i biografen!

1. Jeg er også på 3 1/2 stjerner, desværre kan jeg ikke lave halve mere. Jeg skal helt sikkert se filmen igen, for at få hele oplevelsen med. Det er bestemt ikke en dårlig film, men heller ikke Nolans bedste.

Skriv et svar