3/5

Instruktør: Darren Lynn Bousman

Medvirkende: Chris Rock, Max Minghella, Samuel L. Jackson

Genre: Gys

Spilletid: 1t og 35 min

Resume

I skyggen af en anerkendt politiveteran  tager den pågående kommissær Ezekiel ”Zeke” Banks og hans unge makker  ansvar for en uhyggelig efterforskning af en række mord, der vækker frygtelige minder om byens blodige fortid. Uforvarende bliver Zeke fanget i et mysterium, og pludselig befinder han sig i centrum for morderens makabre og grusomme spil.

Anmeldelse

“Spiral: from the book of saw” er den niende film i franchisen. Filmene bliver oftest sat i sammenhæng med splatter og massere af blod. MEN for mig er det, det psykologiske aspekt og de gennemtænkte plottwist, samt kreative fælder der gør “Saw” filmene værd at se. Plot twistet falder her lidt til jorden. Det er for forudsigeligt at regne ud hvem der denne gang gemmer sig bag masken. Fælderne er der ikke mange af, men de der er med, er igen kreative og modbydelige. Denne gang har vi atter at gøre med en Jigsaw copycat, som prøver at yde retfærdighed. Det gør han ved at sætte korrupte politibetjente ind i sine fælder. Der er dog ingen tvivl om, at det er hans intention, at de dør og dermed bliver hele “Lets play a game” scenariet lidt spoleret. Men jeg synes altså stadig, at det er en god film. Den passer måske bare bedre under krimifilms genren end splatteren.

Chris Rock spiller rollen som kommissær “Zeke”. En mere alvorlig rolle end vi hidtil har set ham i. Hans udførelse af rollen er unik. Han tilføjer en ny og mere komisk (ikke plat) stil til Saw. Hans replikker, mimik og kropssprog er med til at gøre, at filmen er værd at se. Samuel L. Jackson giver filmen “stjerne faktor”. Selvom hans rolle klart har betydning for plottet, virker karakteren ligegyldig og vi når aldrig rigtigt at få medfølelse for ham.

Jeg synes bestemt ikke filmen er så dårlig, som flere af anmelderne har skrevet. Det er ikke den bedste Saw film, men det er bestemt heller ikke den værste. Den er underholdende og klam præcis, som den skal være. Desuden gemmer der sig mange intertekstuelle referencer til de forrige film, hvilket er guld for saw fans.

Du kan læse om de andre film i Saw franchisen her